Boktips: “Om tiden och vattnet”

Jag tycker mycket om att utbyta tankar och erfarenheter med andra, både i tal och i skrift. Något som säkert märks med tanke på det jag skapat genom åren i form av events, föreläsningar, workshops, kurser, podcast, intervjuer och videoprojekt. Så gillar jag ju att läsa också – och i vanlig ordning vill jag dela med mig av det som berör mig.

Under sommaren tänkte jag därför dela några favoritböcker med utdrag, citat och mina anteckningar från läsningen. Böckerna handlar oftast om vad det innebär att vara människa och hur vi lever i relation till vår omgivning. Sååå…. Vill ni följa med på en boktipsrunda?
Se det antingen som en inspiration till att själv läsa böckerna, till att få en snabbresumé om dess djupare innehåll eller mer än gärna – dela dina tankar om boken och det jag delat av den!

”Om tiden och vattnet"”

Andri Snaer Magnason

Här är några löst utvalda delar, lite av vad jag tar med mig från boken – ibland citerat, ibland direkta utdrag och ibland en sammanfattning av mig. Siffran innan, visar vilken sida i boken som texten är hämtad/sammanfattad ifrån.

10
Enda sättet att skriva om det är att gå bakom, vid sidan om, under, framåt och bakåt i tiden; att vara personlig och vetenskaplig och använda mytologins språk. Jag måste skriva om dessa saker genom att inte skriva om dem; jag måste gå bakåt för att gå framåt.

20
Räkna ut den tid man kopplar ihop… barnbarn och gammelföräldrar – vilka år berör du då? Inom vilket tidsspann lever de människor man tycker om och har nära inom?

52
Ifall naturen inte hade tillräckligt stora ”tittarsiffror”, med mätbara aktiviteter som hotell, kiosker, bussar, guider – då var den ingenting värd.
Naturen måste kunna ’användas’, om så bara som bakgrund i en bilreklam. ’Inget’ har en odefinierbar mening, allt måste vara mätbart. Makten att definiera verkligheten och redogöra för naturens värde låg hos nationalekonomin.
Det räcker liksom inte att säga att ”där kan Guds rymdvidder påträffas”.

60
Kan inte forskarna själva förmedla sin forskning?
Nej, för de är inte specialister på infoöverföring. Alla är olika, alla bidrar med sitt.
Du kan berätta, och du måste berätta.
Även om det är negativa grejer… jämför med en läkare som inte talar om för en patient att hen har cancer.

69
När islänningar inte ville bli självständiga, för det var den berättelse de levde i då. Folk bodde i sin verklighet, dömda till att tänka i de banor och med de begrepp som står till buds. Det tog dem 100 år av dikter, tal, seminarier och samtal på krogar för att fullt förstå de begrepp som lagts fram. Samma med ’havsförsurning’ – förstår vi egentligen vad det betyder? Liksom förstod vi 1930 vad ’förintelse’ betydde?

96
Dalai Lama: En kris, som finanskris, gör att människor söker sig till nya värden, till det som inte begränsar oss. Utan till de värden som ger oss sinnesro, tillfredställelse eller ett lyckligt liv.

104
Kan man skrämma folk med sanning så de blir ’förlamade’? Inte ens de som får besked om dödlig sjukdom ’förlamas’. Människosläktet har överlevt mycket och blivit starkare av det. Använd kraften för att bli starkare.

123
Det är tomheten som gör det möjligt för hjulen att snurra.
Lao Tzu: ”Trettio ekrar möts i navet, men hjulets användbarhet beror på axelhålet…”.
Liksom våra hus, liksom lerkärlet/urnan. Ska tillvaron bära frukt kommer det icke-existerande till bruk.

124
Hur allt ska mätas idag. Ge avkastning, arbetstillfällen, ökad försäljning. Bildning och vetenskap ska ge jobb och varor. Det icke-existerande anses inte vara i sig nyttigt och ständigt inkräktas det på tomheten, själva axelhålet – och nu verkar det som om livets hjul på många håll slutat snurra.

174
Vi är inte 70% vatten längre, vi är 90% olja.

178
Bilar tar upp ca 50% av städernas mark (vägar och parkeringar)

184
Den som tillhör den rikaste % är förmodligen ansvarig för utsläpp motsvarande 175 personer av världens 10% fattigaste.

190
I vår tid råder striden/kampen om orden!
Där finns makten att definiera världen och det ekonomiska systemet. Makten att formulera nyheterna och berätta dem. Striden handlar om att bestämma hur världen beskrivs. Orden skapar verkligheten. Det viktigaste är att äga orden och de medier som sprider dem.

199
Det verkar som att de som definierar världen utifrån pengar, business och produktionskapacitet har förskonats från att skaffa sig förståelse av biologi, geologi och ekologi. De gör ekonomiska kalkyler (inte ekologiska) och fylls av optimism.

221
Det är inte mer än 21 mormödrar sedan Jesus föddes.


226
Civiliserade regeringar ska begränsa individers frihet att orsaka andra skada… Företagens (eller nutidsmänniskans) intressen och bekvämlighet har vägt tyngre än havet, atmosfären och alla världens barnbarn i all framtid.

232
Det spelar ingen roll om vi backar bandet i tiden: naturen har alltid rätt, den var alltid sann och riktig.

233
Framtiden? De vilda djuren kommer bo i nischer, djurparker och små skyddsområden. Vi är känslovarelser och det kommer bli smärtsamt att se den sjätte massutrotningen i realtid.

235
När havsnivån har stigit finns det inget sätt att sakna det som befinner sig under vattnet.

237
Jämför våra sophögar av bilvrak, kläder vi slängt, mat vi slösat och aluminiumburkar som slängdes – jämför det med det som försvann… korallrev, urskogar, arter.
Gör vi inget är vi generationen som fick paradiset i händerna och förstörde det, därför att vi satt i egenintressets och girighetens bojor. Inget av det vi tillverkade kunde mäta sig med havet eller mystiken i en urskog om natten.

273
Världen har kopplats samman, men också fångat oss i en  ond cirkel av övervakning och konsumism.

274
I boken ”När skolans klockor klämtar” av Neil Postman skrev han om vad utbildningssystemet tjänat:
1, Gud i klostren
2, Kungarna och systemet tjänade dem
3, Demokrati och nationalstaterna
4, om att skapa humankapital (individen) för affärslivet
= Vinst och tillväxt blev centrum men rymmer ingen högre mening. Varför sa man studera? För högre lön? För mer tillväxt? För att hälla mer olja på elden och färdas snabbare mot stupet?

Utbildningssystemet behöver nu förbereda en hel generation för ett arbetsliv som syftar till att människosläktet ska…
…..studera etik… för kommande år är fulla av etiska utmaningar. Studera poesi och dikter, utan dem är människans existens ’otänkbar’.


----------------

Det var några av mina anteckningar efter att ha läst boken.
Hoppas de gav dig någon tanke att ta vidare, en nyfikenhet att utforska mer!

Vad väcks hos dig?

Föregående
Föregående

Boktips: “Visdom för människor i en föränderlig tid”

Nästa
Nästa

Boktips: “The Awakened Family”