Coolcation - och om resor till och från solen

”Resa till solen” blev ett roligt inslag i Fredrik Reinfeldts tal på GSTC Summit i Stockholm förra veckan. Så många gånger jag hört det uttrycket utan att tänka på att det bokstavligen betyder att lämna planeten och bege sig ut i vårt solsystem, det skrattades såklart. Det var ämnat att vara roligt, och det var det. Även om jag själv tycker det är en beklaglig anledning till att resa som inte borde uppmuntras av en rad anledningar, jag skulle ju hellre se att det är till andra kulturer och natur man reser.

Det är ett enormt besökstryck på destinationer vid Medelhavet och på Kanarieöarna, lokalsamhällen protesterar och man har infört en metod för att mäta ”tourismophobia”.
För några år sedan såg jag den här reklamen https://youtu.be/-kKolbT_eJ0?si=EXAQ3mBbcVXmyOYy – ett klipp med budskapet ”Winter is NOT coming”, även den är rolig och fyndig och spelar an på Game of Thrones och den där återkommande repliken ”Winter is coming”. Men här vänder man på det och säljer in Kanarieöarna som en reseanledning för att vintern inte är på väg hit, att det här är en plats där det är varmt och soligt. Det skaver här, att tala om hetta i tider där människor är oroliga för klimatförändringarna, eller lider och avlider av värmen. Ska vi som kommunicerar skylta med vädret som en reseanledning när vi istället vill att resor ska bestå av möten mellan kulturer och kunskapsutbyte. Det vi kommunicerar är det vi får.

Nu är det så pass mycket besökare på Kanarieöarna att lokalbefolkningen protesterar tillsammans, det ska gå rätt långt innan det når den här gränsen och deras missnöje har säkerligen pågått i flera år redan…De senaste dagarna har vi kunnat ta del av nyheter som denna: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lokalbefolkning-i-massprotest-mot-turismen-pa-kanarieoarna

Tillbaka till Reinfeldt som gärna åker till solen… Vidare i sitt tal kom han nu in på att det börjar bli för varmt vid Medelhavet, och att resorna framöver snarare kommer gå från solen. Och att Sverige då kommer bli ett populärt besöksmål eftersom det inte är så varmt här, att vi har ett behagligt sommarklimat här.

Jag kollar upp begreppet ”Coolcation” och ser att det seglat upp och blivit något som används i kommunikation och marknadsföring av och om Sverige som destination.
När vi i Sverige nu börjar använda vädret som en reseanledning, och slänger med begreppet Coolcation gör vi precis det Kanarieöarna gjorde tidigare. Vi spelar an på klimatförändring, vi säljer vårt väder och det skaver… Det påminner om när Maldiverna uppmanade människor att resa dit innan öarna sjönk pga den förhöjda havsnivån.

Oavsett anledningen till att vi har de förändringar i klimatet och vädret som vi nu upplever, är det rätt att sälja väder som en reseanledning i tider då områden vill skydda sig från överturism och stora ingrepp på naturmiljöer? I tider då allt fler människor lider av värmeböljor? Ska vi dra nytta av det då?

Samtidigt basunerar vi ut internt att vi arbetar med hållbar turismutveckling och vill ha den medvetne resenären. Eller i andra fall göra resenären medveten. Vad vill vi göra resenärerna medvetna om? Som jag ser det håller vi inte samma linje. Det skaver.

Den medvetna resenären kan avgöra om vi är medvetna om vår kommunikation och vilka konsekvenser den kan få.

Föregående
Föregående

Reflektioner om den medvetne resenären.

Nästa
Nästa

If you can't be monitored and measured, you don't exist…